Sunday, April 11, 2010

Abg Meor aka Din Beramboi

SMS from Abg Meor
22-Nov-2009 17:05
'Tahniah lah kt engko.
Selamat hingga ke peringkat terbaik!'

Kenapa aku panggil Din Beramboi, 'Abg Meor'?

Pernah aku tak suka pada Abg Meor. Kali pertama aku jumpa Abg Meor, aku rimas. Selorohnya tak putus-putus. Kasar jenakanya, apatah lagi dengan perempuan.

Aku kekok dengan orang yang tak pandai bezakan waktu berseloroh dengan waktu serius.

Masa aku kenalkan diri, dia yang beriya-iya mengaku senegeri, orang Perak katanya. Sampai dia keluarkan wallet tunjuk IC nak buktikan dia orang Perak.

Mior Ahmad Fuad bin Mior Badri.

Nama 'Mior' sinonim dengan orang Perak.

Sejak tu aku panggil Din Beramboi, Abg Meor - rasa lebih mesra.

Bersungguh-sungguh dia ceritakan tentang hidupnya, kerjanya di Perak. Banyak sungguh pengalaman Abg Meor, dan dia bukan calang-calang orang.

Aku mula nampak 'wajah' Din Beramboi yang satu lagi, betapa seriusnya dia dengan kehidupan. Dia berhenti berseloroh. Timbul rasa hormat.

SMS from Abg Meor
18-Jan-2010 00:32
'Jgn bersedih ko da buat trbaik aku suka persembahan ko mlm ni aku puji tapi aku dan juri lain kecewa putusan undi yg bkn bawah pengaruh kuasa kami. Ape2 pun ko bagus sbenarnya. Good try bro!'

Itu SMS terakhir dari Abg Meor.

Aku ralat sebab aku tak dapat tengok wajah Abg Meor sebelum dikafankan, termanggu aku di tepi liang lahatnya.

Ramai yang tak mengerti diri sebenar Abg Meor, dan aku juga bukanlah yang terbaik untuk mengadilinya. Bagi aku Abg Meor adalah seorang comedian, mentor, dan sahabat yang hebat.

Tak ramai yang sanggup dibenci untuk disukai.

Abg Meor, kami akan hidup atas legasimu, dan teruskan cita-cita senimu.

Al-Fatihah.

No comments:

Post a Comment