Sunday, May 6, 2012

Siapa Buruh - Mereka, atau Engkau atau Aku?



TERLEBIH dahulu, sebelum aku mencarut yang bukan-bukan, lebih baik aku mengucapkan dengan penuh rendah diri - Selamat Hari Buruh (1 Mei, 2012 tempohari); kepada sesiapa yang rasa dirinya 'buruh', termasuklah aku.

(Nota: Di akhir entri ini, saya akan berkongsi dengan anda cara-cara untuk mendapat 'increment' (naik gaji) sebanyak 25% dalam tempoh setahun)

1. Kuiz Pop #1: Apa beza 'kuli' dan 'buruh'?

2. Kuiz Pop #2: Apa beza kentut bunyi kuat dan perlahan?

3. Jawapan #1 & #2: Tiada beza. Walau zahirnya kentut yang kuat akan mendatangkan malu yang segera, kentut perlahan mampu 'membunuh' dalam senyap selamba - namun kedua-dua keluar dari 'lubang' yang sama.

4. Pabila Datuk Seri PM mengumumkan 'Gaji Minima' untuk para kuli dan buruh, orang-orang yang paling cepat melatah, adalah pengusaha serta pengilang asing, yang cuba mengecap belanja operasi rendah di negara membangun seperti Malaysia.

5. Sebelum aku teruskan, secara profesional, aku seorang jurutera (lepasan universiti Jepun).

6. Aku punya sebuah syarikat kerujuruteraan kecil yang buat kerja dari semegah konsultansi kompeni gergasi Jepun, hinggalah mengangkut sisa-sisa kimia dalam longkang mereka untuk dibuang ke dalam longkang di rumahku.

7. Setelah 5 tahun berhempas pulas menghirup bau longkang, aku meng'automasi'kan kompeniku dengan melepaskan kerja-kerja kepada sub-kontraktor - sambil menikmati  fi-direktor (gaji buta).

8. Untuk melebarkan bisnes, aku perlu pelabur, dan kerana aku tak pernah percaya pada sistem bantuan kewangan negara kita yang tak pernah 'tekun', aku terima ofer dari sebuah trader Jepun bersaiz sederhana (FY2011, Sales RM4Billion).

9. Atas preteks 'perang dari dalam' (akan dibincang dalam entri lain), aku menjadi kuli atau buruh semula.

10. Aku tak nak cerita apa yang boleh dibuat dengan RM900, mari kita tengok apa yang tak boleh dibuat dengan RM900.
- rata-rata orang Jepun yang tinggal di Malaysia berumah di perumahan berprofil tinggi (cth. Mont' Kiara, Saujana Subang, KLCC dll.)
- sewa rumah seorang Jepun boleh menggaji sekurang-kurangnya 3-4 orang kuli atau buruh
- kalau kita makan 'kedekut' sehari-semalam RM10 (hampir mustahil), akan hanya tinggal RM600 untuk rumah, transportasi, anak-bini, (dah naik menyampah aku nak sambung entri ini)
- kita tak boleh bawa supplier (pembekal) dan customer (pelanggan) makan-makan di kedai sushi high-end, yang mampu cecah RM2,000 (gaji dua bulan kuli dan buruh) sekali hadap
- kita tak boleh bawa mereka-mereka dia atas berhibur di karaoke dan spa yang mampu cecah RM8,000 semalam, itu belum dikira dengan golf dan 'dada silikon' gadis-gadis Siam
- pendek kata, pendek sungguh nyawa kita dengan apa yang tinggal

11. Sebenarnya, ada banyak jalan keluar dari 'kesengsaraan' ini. Kita bincang lain kali.

12. Tips 'naik gaji' 25% dalam masa 1 tahun sahaja:
- dalam birokrasi korporat, sama seperti 'mengurat', perlu ada aplikasi 'pain and pleasure' (sakit dan sedap; jangan nak belit ayat aku) - untuk dapat apa yang kita mahu
- sewaktu interview (interbiu), sebelum mereka tanya gaji permintaan kita, dan sebelum tersepit dalam awkward-hesitation ('ragu-malu kera'), tanya mereka dengan telus berapa 'range' (peruntukan) untuk posisi yang ditawarkan (cth. RM4K-RM6K)
- tawar diri untuk mengambil gaji terendah, RM4K untuk tempoh probasi (90 ke 180 hari)
- propose; jika mereka tidak puas hati dengan hasil kerja kita, mereka boleh pecat, dan jika sebaliknya, mereka boleh bayar dengan gaji maksima (sasaran sebenar; RM5K)
- pelajaran penting: 'time frame' (jangka masa) dan 'proving value' (kerja bagai 'orang gila')
- bagi mereka: pleasure (sedap) adalah kerja kuat kita, dan pain (sakit) adalah takut kehilangan kita
- tempoh untuk bekerja bagai 'orang gila' hanyalah 90 ke 180 hari saja, dan mereka (terutama Jepun) akan hargai usaha gila kita, dan tak akan lepaskan 'orang gila' macam kita, kerana mereka juga gila

13. Selamat Hari 'Orang Gila'

No comments:

Post a Comment