Friday, April 18, 2014

10 Perkara Yang Kita Lakukan, Yang Buat Kita Haru Biru

SELALU kita baca tentang teknik atau cara untuk menambah BAHAGIA (bukan menambah bahaya, dengan menambah 'payung emas' dsb). Law of Attraction; 'Hukum Tarikan' menganjurkan - apa yang kita fikir, akan jadi diri kita.

Berikut adalah 10 perkara yang boleh sabotaj keharmonian, kebahagiaan dan ketenangan kita:

1. Berdendam 

Nabi Muhammad SAW juga berpesan, 'sebelum tidur, maafkanlah semua orang'. Tapi aku faham, bila kita pernah disakiti; ditipu, disamun, dikhianati atau dicabuli, lebih-lebih lagi dengan orang yang kita percaya dan rapat - kita akan berdendam. Dendam itu RACUN. Bila kita marah, benci, dan sakit hati terhadap orang lain - dan kita berniat untuk 'memulang paku buah keras', perasaan negatif itu akan memakan diri. Kalau tenang itu air, dan marah itu api, cuba simpan api dalam perut - mau terbakar ulu hati.

Cara aku, bila dah makin dewasa ni, ialah dengan terus melakukan perkara-perkara elok, menarik dan menguntungkan - supaya aku tidak ada masa untuk memikirkan soal dendam. Aku tanamkan rasa simpati pada si penipu, penyamun, pengkhianat dan pencabul itu. Kerana bila makin dewasa, aku makin faham, yang setiap perbuatan akan mendapat balasan. Baik dibalas baik, buruk dibalas buruk. Layan anak bini, lebih baik.

2. Berhenti mengejar impian

Ah, ini yang paling sedih. Dulu masa aku muda belia, sewaktu menonton National Geographic berkenaan rutin hidup haiwan, aku tersenyum dan berfikir sendirian, "Kasihan haiwan, keluar sarang buru makanan, makan, balik sarang tidur, esok ulang semula. Tak ada TV, tak ada muzik, kereta Proton Saga dsb." Namun, bila menganjak dewasa, setelah tinggal lama di Jepun, dan melawat hampir semua negara-negara Asia; aku sedar, kebanyakan dari kita juga sama melayari 'rutin hidup haiwan' - keluar rumah pergi kerja, kerja untuk cari makan, balik rumah tidur, esok ulang semula. Walau ada TV, muzik dan kereta Perodua Kancil - bila kita hanya hidup sekadar untuk hidup, tanpa impian, kita juga sama dengan haiwan.

Aku tak berniat untuk berbahasa kasar, menyamakan kita dengan haiwan, tapi itulah hakikatnya. Aku ada ramai kawan-kawan yang waktu remaja gemar bermain muzik. Memang dengan muzik, agak sukar untuk menampung kehidupan, namun mereka tetap berkarya, dan mencari ruang untuk berkongsi bakat dengan dunia. Ada yang dapat membuat pendapatan sambilan dengan muzik mereka. Dan yang paling penting, mereka sentiasa hidup mengejar impian.

3. Tidak cari masa buat apa yang kita suka

Yang ini juga berkait rapat dengan nombor dua. Berapa ramai antara kita yang murung, menyumpah seranah bila datang sahaja penghujung hari Ahad? Kerana Isnin sudah TERPAKSA bekerja semula. Mengarungi lautan sesak kereta, bahang aroma peluh dalam tren yang padat manusia, mengadap wajah Pengurus yang menikam jiwa (secara literal) dan selalu mencari silap kita.

Steve Jobs pesan, 'carilah sesuatu yang kita suka buat (kerja), dan jangan berhenti selagi kita belum jumpa.' Aku faham, ramai antara kita yang tak suka kerja yang mereka lakukan, apatah lagi bila makan gaji. Berlainan dengan mereka yang ada bisnes sendiri misalnya, sentiasa bertungkus lumus memastikan solidariti dalam kompeni dan vitaliti diri dan perniagaan terkawal - mereka pasti suka dan berahi untuk hidup hari-hari. Berahi dengan kerjayalah

Sebelum kahwin dan menjad ayah, aku gemar study tentang human science: women and their mind. Walau penjelasanku lebih kedengaran macam alasan untuk menghalalkan sikap 'Buaya Darat', namun ilmu yang aku peroleh dapat membantu rakan-rakan yang mendambakan kehadiran pasangan hidup. From a player to a coach. Asal niat ikhlas. Dan aku amat 'berahi' dalam perkongsian ilmu dengan rakan-rakanku itu. 

Jadi, luangkan masa buat apa yang kita suka; menulis, melukis, mengumpul setem, atau mengajar CARA PIKAT WANITA dsb.

4. Berkawan dan berhubung bagai 'lepas batuk di tangga'

Di metropolis macam Kuala Lumpur, ramai yang hidup 'sendiri-sendiri'. Tidak ada yang bertegur sapa lagi. Jiran sebelah rumah mati keras pon, bila masuk Internet, baru kita perasan. Yang berkawan di pejabat misalnya, hanya kenal nama depan sahaja (nama belakang = lepas bin/binti). Kalau bercerita, kita canangkan yang elok-elok cuma.

Hargai sahabat-sahabat kita. Terutamanya dari kampung, dan waktu di sekolah dulu. Waktu kita tak pernah malu bercerita hingga perihal seluar dalam yang koyak. Belajar bersama, main bersama (hey 3x, tiga sekawan). Apa yang aku cuba utarakan di sini, ialah kepentingan berbicara dari hati ke hati. Deeper Conversations bak kata Yunalis Zarai. 

Nota kaki (menyimpang): Salah satu langkah penting dalam PIKAT; Buka - Tarik - Tolak - Goda, iaitu 'tolak', di mana aku syorkan kepada lelaki yang ingin memikat wanita, supaya berkomunikasi secara 'dalam' atau 'spiritual' dan 'emosional'. Selepas 'tarik' (proses attraction), si wanita perlu lihat, walaupon James Bond yang gagah ada kelemahannya, ada gundahnya. Baru lengkap proses perkenalan. Sebelum digoda.

5. Banding-banding!

Ini orang kita memang terer (handal). Salah satu benda yang negatif produk Media Sosial, ialah kita suka 'jaga tepi kain' orang lain. Memang ada segelintir yang sengaja menayang kesenangan hidup mereka, dengan harapan ada yang bereaksi, cemburu, iri dsb. Tapi kita perlu faham, mereka yang mencari validisi (pengiktirafan) orang lain tentang hidup mereka, adalah orang yang sunyi sepi. Yang memerlukan pujian orang lain untuk rasa hidup dan dihargai. 

Kita tak tahu perjalanan hidup seseorang itu. Betapa susah payah, sebelum kecap kesenangan. Rumah besar, kereta berderet, namun belum dikurniakan cahayamata, atau punya Isteri yang serupa Naga. Mereka juga ada cerita tersendiri, dan kekurangan dalam kelebihan.

Kata orang puteh lagi, "silence is the best revenge". Bukan soal dendam, namun bila ada yang cuba menunjuk-nunjuk dengan harapan kita bereaksi, DIAM adalah ubat paling mujarab. Manusia yang suka perhatian, akan benci pada 'boh-layan' (tiada layanan), kerana mesej mereka tidak sampai. Dan paling penting, hargai apa yang kita ada; tulang empat kerat yang tiada cacat, udara dalam paru-paru bersih tanpa asap rokok, anak-anak yang bijak dan cerdas, Isteri yang cantik dan 'berahi' dengan kita (gurau).

...bersambung

No comments:

Post a Comment