Monday, August 27, 2012

Remdhan 3.0 - Cinta Cikgu Rina

Kucing betina, oh si kucing betina
Kau tinggal bau tanda mau mengawan
Cikgu Rina, oh Cikgu Rina
Harum rambutmu buatku mau mengawan tertawan
BILA gadis-gadis yang baru aku dampingi bertanya, siapakah perempuan pertama yang aku jatuh cinta. Cinta pertama. Selalunya akan aku reka cerita, 'maaf, kalau boleh saya tak mau imbau kenangan pahit itu, saya tak mampu...'

Si perempuan selalunya ingin korek rahsia, atas sub-teks ingin memahami diri dan jiwa si lelaki, yang pada hakikatnya ingin 'mengukur' persaingan. Competition dengan gadis-gadis dalam sejarah peradaban dan kejantanan, si Buaya Darat?. Perempuan suka 'buaya darat' (bad boys), kerana ingin mengubahnya, atau ingin menjadi yang terbaik dalam hidup si buaya darat. Kerana buaya darat adalah epitome, lambang lelaki sejati, yang hidup tanpa hipokrisi - jujur bahawa si jantan dicipta untuk mengawan menawan setiap betina, err...yang melintas di depannya.

Hakikatnya, cinta pertamaku ialah pada dia, cikgu Bahasa Melayu waktu darjah lima. Namun namanya bukanlah Cikgu Rina. Aku lupa namanya. Tapi aku tak pernah lupa tahi lalat manis di bibir atas kirinya. Dan aku tak pernah lupa, tahi lalat manis di dadanya, errr...lebih kepada bawah lehernya. Kenapa dia? Cerita itu berhak dapat entri sendiri. Sebab yang ini adalah cerita Cikgu Rina.

Cikgu Rina yang sentiasa berbau harum. Remdhan kali itu, aku masih lagi 17 tahun. Cikgu Tini, Cikgu Salmah, dan Cikgu Rina. Guru-guru pelatih yang menyewa rumah Makcik Ani di belakang rumahku. Ada lima orang semuanya, tapi tiga dara pingitan ini sahaja yang aku ingat.

Ketiga-ketiga mereka selalu singgah ke rumah. Bermanja dengan ibuku, kononnya. Cikgu Tini, yang paling 'gedik', aku pasti syok dengan aku. Selalu juga bertepuk tampar. Umur mereka pon tak jauh beza. Mungkin 4, 5 tahun lebih tua. Sedang-sedang elok ranum. Tunggu gugur ke tanah saja, atau tunggu gugur kain batiknya cuma.

Pernah Cikgu Tini bergurau senda hingga cuba menanggal tualaku tatkala ingin ke bilik mandi. Nasib baiklah aku ini suci dalam debu. Kalaulah bukan kerana reputasiku dengan Cikgu Rina, yang sentiasa berbau harum, sudah aku jolok buah di pokoknya - biar botak rendang buahnya. Puasa, puasa.

Petang-petang sementara menanti waktu berbuka, aku dan Cikgu Rina akan berbasikal keliling kampung, konon-konon ingin memahami diri dan jiwa. Ibuku kurang berkenan, segan dengan jiran-jiran. Apatah lagi Cikgu Tini. Oh ya, Cikgu Salmah yang 'tembam-tembam berair' paling rapat dengan ibuku. Memasak bersama, main bersama, hey-hey-hey tiga sekawan. Fokus, fokus.

Tibalah harinya untuk aku mencium bau harum rambut Cikgu Rina lebih dekat. Dan mencuba nasib memegang tangannya. Aku baru 17 tahun, dapat pegang tangan pon, jadilah. Modus operandi, tengok wayang di Pawagam Arasu, yang selalunya menayang wayang Tamil. Kamal Haasan pon Kamal Haasan lah...

Lepas 'tak terawikh' (kata lawan pada lepas terawikh), kami berbasikal ke panggung-wayang-gambar. Aku tak ingat langsung cerita apa, cuma yang aku tahu, aku perlu memberanikan diri memegang tangan Cikgu Rina. Berpeluh. Gemuruh. Nyaris aku tidak berpelikat.

Tanganya lembut, tanganku berminyak, peluh jantan. Kaku. Tangan kami kaku. Aku tak tahu apa yang perlu aku laku. Kaku. Tiba-tiba aku terbau. Bukan bau kucing betina mau mengawan. Tapi bau yang, terlalu kurang menyenangkan. Memenuhi rongga hidungku. Rongga dadaku. Mual rasa perut. Hampir terkeluar semula mee Pangkor habuan berbuka tadi. Memang pedas mee Pangkor ibuku tadi, tapi kalau badan mahu bereaksi sekalipon, tentu dari perut ke bawah.

Pernahkah anda terbau stoking busuk yang direndam di dalam telur tembelang dan dilempangkan ke muka berliur basi anda? Saya juga tidak pernah. Tapi bau laknat itu mungkin kurang jika tidak lebih dari perumpamaan ini.

Tapi, di pawagam itu cuma kami berdua.

Mee Pangkor, oh mee Pangkor ibuku
Pedasmu sungguh meruntun mulut dan perut
Cikgu Rina, oh Cikgu Rina sayangku
Sedang jantanku bergelora, kenapalah kau kentut?

3 comments:

  1. haha memang potong la kalau camtu.. adeh kalau boleh takmau ingat langsung tp biasanya mmg takkan boleh lupa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nash Azly, memang potong! Bayangkan, tangan masih melekat, dahlah struktur lekatan tak tepat. Imagine literally menyelok pekasam, hasilnya memang nikmat, tapi baunya...
      PS Tapi sampai ke pangkal lengan jugak, bro (^^)W

      Delete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete