Thursday, May 20, 2010

Si Cantik dan Si Hodoh

Beauty and the Beast

Macam beruk dapat bunga?

Apa beruk buat bila dapat bunga? Takkanlah dia nak letak dalam pasu, isi air dan hiaskan di ruang tamu. Sebab dia beruk. Dah tentu dia jahanamkan bunga, yang cantik pada mata kita, tapi bukan di mata beruk.

Aku nak sembang pasal Bung Moktar dan Zizie Ezette, bukan pasal beruk dan bunga.

Bung Moktar tidaklah sehodoh beruk, mahupon Zizie Ezette tidaklah secantik bunga di jambangan indraloka (entah apalah aku merepek ni). Tapi secara peribadi Zizie Ezette ada tarikan tersendiri, seksi, 'tembam-tembam berair'. Dan Bung Moktar bukanlah calang-calang orang.

Ada juga yang tak setuju dengan kombinasi mereka. Ada yang kata Zizie Ezette gila harta, materialistik etc. Ada yang kata Bung Moktar tak sedar diri, macam beruk etc.

Bagaimana dengan Dato' K dan Siti Nurhaliza, Dr. Che' Rozmey dan gadis-20-tahun-lebih-muda-yang-diurat-di-hentian-bas-Alor-Setar, F1 Supremo Bernie Ecclestone dan gerombolan supermodel yang mengelilinginya?

Tapi aku nak tanya, siapa yang layak adili mereka? Siapa yang letak standard dan kayu ukur? Siapa kata Bung Moktar tak layak dengan Zizie Ezette?

Pasangan si kacak dan si cantik yang hidup bahagia selama-lamanya, hanya wujud di alam khayalan Hollywood.

Di dunia nyata, LELAKI yang duduk di hirarki teratas, adalah lelaki yang BERJAYA. Dan PEREMPUAN yang layak dengannya adalah yang CANTIK.

Untuk jadi berjaya dan kekal cantik TIDAK MUDAH. AMAT PAYAH. SANGAT SUSAH.

Jadi, layakkah mereka?

Tapi aku agak ragu yang Bung Moktar akan berjaya lalui sebulan dibelakang lokap. Dan susah juga nak kekal cantik bila masyarakat mula menyerong pandang Zizie Ezette.

No comments:

Post a Comment