Saturday, May 8, 2010

Temujanji Sempurna

"JD, aku ada kenal seorang awek cun ni..."

Perbualan itu bertolak dari ayat ini.

Secara tak langsung, aku seperti manggantung papan tanda "Doktor Cinta" di leher; dan kertas ber-selofan-tape tertampal di belakangku bertulis "Bapak Ayam".

Ramai yang datang meminta 'konsultansi' atau nasihat tentang PEREMPUAN. Aku tak pernah kedekut ilmu. Aku bantu apa yang aku mampu. Bertong garam dah aku 'cekik'. (Perhatian: Aku dah hidup dalam 4 dekad, walau cuma setahun dalam era 70an) Maknanya aku ni dah tua, lembab. Gurau.

"Aku nak bagi dia the perfect date, temujanji sempurna. Ada cara, JD?"

'Ada! Naik yacht sarapan di Pangkor Laut Resort. Lunch di JW Marriott KL. Naik jet peribadi, makan malam di Hard Rock Hotel, Penang. Sebelum berpisah, sarungkan dia cincin berlian 24karat. Purrrfect!'

Tak sanggup aku nak berseloroh begitu.

Sebaliknya aku tanya, "Apa pelan kau?"

"Entahlah. Aku ingat nak bawa dia dinner, dan tengok wayang. Mmm...kau rasa mana bagus, makan dulu ke wayang dulu?"

'Lebih baik kau bawak dia kahwin lari di Thailand, macam Rita Rudaini dengan entah-apa-ke-nama-budak-kembar-bola tu. Jangan lupa mas kahwin RM500/kepala atau penjara 15 hari.'

Pun aku tak sanggup.

Ada sesiapa yang boleh tolong aku jawabkan soalan ini. Tak ada? Dan aku yakin ramai juga yang tidak ada clue atau petunjuk.

Tapi percayalah, kombinasi 'makan & wayang' bukanlah jawapan terbaik untuk sebuah 'temujanji sempurna'.

One word: BORING! (Angguk bersama aku perlahan-lahan)

Sebenarnya tiada siapa boleh bagi jawapan tepat. Sebab 'temujanji sempurna' bergantung pada chemistry si lelaki dan si perempuan - bila chemistry sempurna, temujanji makan papadom dalam panggung Odeon menonton Padayappa pon jadi.

Apa yang mampu aku tolong ialah beberapa tips:

1. Elakkan kombinasi 'makan & wayang' (Duh!)

2. Jadi lebih spontan, bukan spondan
- ajak lakukan agenda harian: pilihkan kemeja kerja, tali leher, bra etc
- ambil angin naik motorsikal, basikal, trolley TESCO
- check out dan cuba restoran yang baru buka

3. Santai di kedai kopi kegemaran yang banyak orang singgah dan lalu lalang
- kedai kopi ada benda manis ie. cakes etc, perempuan ni macam semut suka gula
- jadikan gelagat orang sekeliling bahan bualan, perempuan juga suka mengumpat
- bila mulut dan akal sudah terbuka, hati dan persaan akan ikut serta

4. Libatkan dia dengan hobi anda
- ajar main motocross, gokart, melastik cicak etc (perempuan suka ilmu)
- ajak teman beli barang dapur dan sama-sama siapkan makan malam
- paksa ikut tengok CHELSEA merangkul piala BPL malam ini

5. Buang huruf 'D' dari atas dahi anda; 'D'esperate atau ter'D'esak
- part ni kita bincang lain kali - mentaliti adalah perkara terpenting

Your friend,

JD

No comments:

Post a Comment