Sunday, June 6, 2010

CHEF BOGEL: JD's Carbonara


Versi Melayu Jamie Oliver's 'Naked Chef'.

Memasaklah seperti seorang Jantan Budiman. Memasak adalah lambang seorang Jantan Budiman, a symbol of a Real Man! Kenapa?

1. Memasak JIMAT - langkah pertama untuk KAYA; a Real Man is WEALTHY

2. Memasak SIHAT - tiada yang lebih PENTING daripada kesihatan; a Real Man is HEALTHY

3. Memasak MENARIK - bakal ibu mertua dan anak perempuannya pasti SAYANG - AND a Real Man is SEXY

Tapi tak perlulah pening kepala nak pergi beli pengayak tepung, acuan biskut Raya, atau 'ibu roti' (ragi dsb) sambil berkebaya. Masakan 'lemah-lembut' dan feminine sebegitu kita serahkan pada ibu mertua dan anak perempuannya. Selain daripada BBQ, panggang-memanggang, bakar-membakar, kita boleh belajar memasak makanan International yang harganya di kedai amatlah 'cekik darah'. Pasta, Steak, Gyudon (Japanese) adalah contoh-contoh terbaik.

Jom masak Pasta Carbonara a'la JD.


Ada 3 bahagian penting penyediaan:

a. Pasta b. Sos c. Isi

a. Pasta - Untuk Carbonara (white sauce) gunakan pasta yang lebar macam Fettuccine atau Linguine, bukan Kuey Teow. Spaghetti sesuai untuk Marinara etc (red sauce). Rahsia pasta sedap ialah pada air rebusan. Jamie Oliver pesan biar airnya semasin Air Laut. Boleh guna garam kasar atau garam bukit. Paling penting postur pasta mesti al-dente (periksa bungkusan pasta untuk panduan), biasanya pasta direbus dalam 11-13 minit. Simpan sikit air rebusan. (JD pakai Spinach Fettuccine)

b. Sos - Sediakan 2 biji telur (1 full, 1 kuning shj), cheese (parmesan atau grated cheddar), whipped cream. Pukul sebiji telur dengan cheese dan whipped cream. Tambahkan air rebusan pasta untuk adjust kepekatan. Telur kuning diletak dalam separuh kulit telur sebagai penghias dan boleh digaul kemudian ikut citarasa, atau digunakan sebagai pengilat kuih tart Raya dan mekap muka jerawat.

c. Isi - Carbonara asli menggunakan Panchetta atau daging 'Kerbau Pendek' salai. Kalau anda masih Muslim, gunalah daging yang Halal'an Toyyibah. Boleh guna udang, ayam, atau daging. Syaratnya mestilah dipotong kecil-kecil dan pastikan garing. Tumis dengan 2-3 sudu besar minyak Zaitun (tiada kolestrol), 2-3 ulas bawang putih (hancur), hirisan cili (atau serbuk cili kasar), cendawan Shitake, salt and pepper.

JD's Carbonara ialah resipi 2 dalam 1; macam meminang anak dara lawa yang boleh membebel sambil memakai mekap. Anda boleh makan sebagai appetizer atau pembuka selera dengan hanya Pasta dan Isi yang digaul sekali. Kemudian tambahkan Sos untuk melengkapkan hidangan main course anda.



Dan lihatlah senyuman lebar bakal ibu mertua dan berdoalah anak perempuannya menyediakan 'pencuci mulut' untuk anda, wahai Jantan Budiman.

2 comments:

  1. hehe aku pon nak kena belajar masak resepi baru gak aa...asyik2 masakan pre-kahwin

    ReplyDelete