Wednesday, June 16, 2010

JANTAN KOTA: Episod 1

‘JANTAN KOTA’. Bagaimana hendak aku ungkaikan istilah ini? Jargon yang aku cipta untuk tekankan imej maskulin pada Lelaki Bandar. Yang ramai maklum sudah umpama ayam bandar yang lembik dicucuk ubat gemok.

Lembik serba-serbi. Aku taknak sentuh perkara ‘lembik’ yang terselindung di sebalik sepasang seluar khakis. Walaupun pada hakikatnya berlambak iklan-iklan ‘kopi kuat’ cuba yakinkan kaum aku yang kami perlukan sumber afrodisiak tambahan untuk membantu kejantanan. Macamlah majalah hiburan, video porno amatur, dan ‘gadis berbaju tapi telanjang’ di luar sana tidak cukup.

Lelaki Metropolis lembik dan manja. Mereka berungut bila alat kawalan jauh TV hilang dari pandangan. Padahal TV hanya sejengkal di depan mata. Mereka protes bila jalan sesak dengan pemanduan buruk pemandu lain. Padahal keterburuan mereka sendiri berpunca dari pengurusan masa yang hodoh. Mereka komplen pada perempuan yang tak melayan ‘uratan’ mereka serta memilih bulu. Padahal bulu hidung dan ketiak mereka sendiri tak berjaga, dan poket pula tak pernah berisi.

Rata-rata lelaki bandar tidak belajar dua perkara, kerana subjek-subjek ini tidak diajar di sekolah – Ilmu Duit, dan Ilmu Pikat.

Tapi aku dan Ishaq berbeza. Kami datang dari kampong. Tapi kami adalah Jantan Kota sejati. Kami tak perlu alat kawalan jauh TV. Sebab kami dah biasa guna kaki untuk menukar rancangan TV. Kami punya kenderaan berkuasa tinggi. Hasil titik peluh dan mentaliliti yang setanding usaha, untuk elak dari kesebokan dan kebodohan yang tak perlu.

Dalam department kewangan, Ishaq berkerjaya professional dengan wang lumayan. Dan aku usahawan yang kaya masa dan adrenalin. Ishaq memilih lifestyle bermandikan cahaya malam kota, penuh glamorous dan godaan. Aku lebih suka peluh dan lumpur, penuh bahaya dan cabaran. Ishaq adalah lover dan aku adalah fighter. Bruce Wayne dan Batman.

Soal perempuan, Ishaq ada tarikan semula jadi. Aku jenis yang menduga batasanku untuk mendapatkan si gadis. Kami bagai irama dan lagu.

Tapi kehadirannya akan memincangkan. Perhubungan Jantan Kota kami bakal tergugat. Pertumpahan maruah tak dapat dibendung lagi. Aku atau Ishaq – AYU, perlu pilih.

No comments:

Post a Comment