Wednesday, June 16, 2010

JANTAN KOTA: Episod 2 'AYU'

AYUMI namanya. Gadis dua bangsa. Beribukan Jepun dan berbapakan Jawa. Ayu nama panggilannya. Ayu hadir dalam kemelut aku dan Ishaq, dua Jantan Kota.

Perempuan 'Cantik' mudah digambarkan. Ambil contoh Seniwati Zaitun, Tun Teja dalam filem Hang Tuah. Aku jatuh cinta pada kecantikannya sejak di bangku sekolah rendah lagi. Raut wajahnya sudah cukup untuk mempercepatkan proses akil balighku. Agaknya itulah sebab guru Bahasa Melayu waktu darjah 5 tersipu malu bila aku tenung wajah cantiknya penuh gelora. Kurang ajar punya budak!

Perempuan 'Ghairah' juga mudah diterangkan. Contoh terbaik adalah Biduanita Saloma atau Normadiah dalam ‘Panggilan Pulau’. Lakonannya yang terkesan bersama Biduan Nordin Ahmad. Siapa boleh lupa babak 18SX di jendela itu? Tapi ada sesuatu di dalam senyuman dan lirikan mata Normadiah yang mencerminkan ghairah. Tak perlu menayang ‘tali G’, dan tak perlu dada silikon yang sentiasa ‘tidak setuju’ dengan kepala bila mengangguk – kejung kaku.

Perempuan 'Anggun' juga tidak susah. Lihat saja Lagenda hidup Sarimah dalam filem pertamanya ‘Ali Baba Bujang Lapok’. Waktu itu dia baru berumur 17 tahun. P. Ramlee yang bertanggungjawab memperkenalkan wanita unggul itu. Bijak, petah, lemah gemalai, melengkapkan istilah Anggun. Biarpon Sarimah sudah menopaus, tapi kalau dia sudi menjadi isteriku, biar aku ‘berpuasa syahwat’ seumur hidupnya, bukan seumur hidupku. Anggunnya kekal hingga kini, tanpa bantuan Botox dan tempe, tidak juga lehernye menggelebeh laksana lembu qurban.

Tapi Ayu yang ini sukar. Rupa parasnya rumit untuk digambarkan. Dia punya imbangan cantik, ghairah, dan anggun yang mengkomplimasi satu sama lain. Jargon lain perlu dicipta untuk memuaskan persoalan ini. Walhal namanya sendiri agaknya sudah cukup untuk menjadi jawapan – AYU. Ya, Ayu itu ayu.

Ayu adalah pelengkap Jantan Kota. Masalahnya, Jantan Kota ini ada dua. Tak perlu persoal kenapa Tuhan tak benarkan poligami untuk wanita. Kami tak sanggup berkongsi, tidak sama sekali.

Aku dan Ishaq setuju untuk ‘pertumpahan darah dan dara’ untuk mendapat hak melengkapkan puzzle terakhir seorang Jantan Kota. Aku dan Ishaq setuju untuk satu permainan gila, Ayu sebagai hadiahnya. Players, let the game begins!

2 comments:

  1. Di, the way u write sebijik macam Matt Romeo..maybe u have read his books.. but i really..really..like that style.. keep it up babe..!!

    ReplyDelete
  2. heheh rasa mcm bnyk rahsia2 akan dibuka satu persatu dlm episod2 lepas ni.. good!

    ReplyDelete