Monday, June 21, 2010

JANTAN KOTA: Episod 3 'Pedati Emas'

HIDE PARK. Letaknya di bucu kiri pintu belakang Plaza Damas, Sri Hartamas. Dan di tengah-tengah hati serakah dan jadual sendat lelaki dan perempuan korporat dan keparat yang menggunakan tempat ini lebih dari sebuah singgahan makan dan minum.

Aku dan Ishaq sering menikmati Satay Perut dan Teh ‘C’ terbaik di KL di sini. Tiada rutin, cuma gerak hati dan intuisi keroncong perut yang menyeret kami tak mengira hari.

Tempat ini dibina oleh seorang individu disegani, waris kepada seorang ‘movers and shakers’ Malaysia sezaman Tun Razak. Jadi tak hairanlah, kalau kelibat Si Tua Ganyut ‘berpedati emas’ berpimpinan tangan dengan gadis-gadis cantik mengunjungi. Gadis-gadis yang baru mengenal kain lampin sewaktu isteri atau janda Si Tua Ganyut sedang sebok mengajar anak perempuan sendiri beza tuala wanita dengan tayar basikal. Muda amat.

Gelengan kepala disertai rasa mual di tekak melihat kelaku mereka-mereka ini. Tatkala si gadis dipangku diriba Si Tua Ganyut, diusap dibelai jari-jemari pendek lagi gemok, dan dicumbu dikucup mulut busuk curut Cuba itu.

Usaha tangga kejayaan, gamaknya.

“Kau rasa Dato’ Kadir tu mampu ‘berdiri’ lagi tak?”

“Sahaq, kau tak Nampak dia pop dua biji pil dekat bar tadi? Viagra lah tu. Tak pon dia sondol pakai kepala botak tu kot.” Derai tawa.

Aku dan Ishaq juga punya koleksi cerita dan pengalaman dengan gadis-gadis cantik kami di sini. Sekali dan sekala, gadis-gadis cantik Si Tua Ganyut juga curi-curi pandang ke arah kami sambil menjerit dalam hati ‘tolong selamatkan kami’. Kami lelaki budiman, sekali dan sekala kami bantu ‘selamatkan’ mereka.

Di situ juga kali pertama kami bertemu Ayu. Dalam kelompok Dato’ Kadir, Oil Tycoon yang kaya dengan harta pusaka bapanya, dan sedang lari dari tuntutan saman berjuta jandanya.

Ayu lain dari gadis-gadis tipikal Dato’ Kadir. Dia yang mengawal, tidak dikawal. Dia bukan macam anjing yang patuh segalanya demi makanan dan belaian. Dia seperti kucing yang cuma endahkan hal sendiri, sombong bila cuba dibelai dan datang mengendeng bila tidak diduga.

Tapi dia juga curi-curi pandang pada kami Jantan Kota yang tak berdaya ini dan memekik dalam hatinya ‘aku akan selamatkan kamu berdua’.

Oh Ayu, tolonglah selamatkan kami.

No comments:

Post a Comment